Jak dbać o nogi?

Ciężkie nogi, opuchnięte kostki, drętwienie kończyn dolnych to dolegliwości odczuwane przez wielu ludzi.  

Powodem bywa najczęściej brak ruchu wynikający z pracy w pozycji siedzącej lub stojącej. Jeżeli u osób ślęczących całymi dniami przed komputerem uczucie ciężkich nóg się powtarza, to z czasem muszą się również liczyć z pojawieniem się pajączków, a nawet żylaków.

Z czego to wynika? Długi brak ruchu powoduje problemy z układem krążenia, przepływ krwi jest utrudniony, a dodatkowo krew płynąca z nóg do serca musi pokonać siłę grawitacji. Ciśnienie pozostającej w nogach krwi żylnej stopniowo rośnie, co może prowadzić do uszkodzenia ścian naczyń krwionośnych. Ponadto pod naporem krwi zwiększa się przepuszczalność naczyń, co może prowadzić do obrzęku nóg.

Jak można temu zapobiec? Najlepszy oczywiście jest ruch, ale kiedy z powodu nadmiaru pracy nie odchodzimy od biurka i nie mamy czasu na długi spacer, możemy skorzystać z domowych sposobów na opuchnięte nogi. Pomocne będą preparaty zawierające diosminę i hesperydynę. Za nazwami tych substancji kryją się związki organiczne występujące w owocach cytrusowych, głównie w cytrynach i pomarańczach. Ekstrakt uzyskany z ich miąższu, pestek i błonnika wpływa korzystnie na ściany naczyń żylnych. Diosmina podawana doustnie dobrze się wchłania z przewodu pokarmowego, osiągając maksymalne stężenie we krwi po 5 godzinach. W naczyniach żylnych o zwiększonej przepuszczalności oraz w żyle odpiszczelowej jej stężenie narasta do 9 godzin od chwili podania i utrzymuje się przez kolejnych 96 godzin.

Diosmina i hesperydyna pomagają chronić szczelność naczyń, wspierają działanie przeciwzapalne, a tym samym zmniejszają ryzyko obrzęku nóg.

wróć do listy porad