Kwasy omega-3

W Polsce spożycie ryb, które są głównym źródłem kwasów tłuszczowych omega-3, jest bardzo niskie. Mężczyźni jedzą średnio 19 g dziennie, kobiety 14,5 g, podczas gdy zalecane minimum wynosi 35 g dziennie.

Kwasy omega-3 mają dobroczynny wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie, stanowią też budulec komórek. Najważniejszymi kwasami tłuszczowymi omega-3 są kwas eikozapentaenowy (EPA) i dokozaheksaenowy (DHA), występujące głównie w rybach morskich (śledziach, makrelach, łososiach, dorszach, flądrach, halibutach) oraz w skorupiakach. Dobrym źródłem kwasu alfa-linolenowego (ALA) są natomiast ziarna soi, orzechy i olej rzepakowy.

Zapotrzebowanie organizmu na kwasy omega-3 jest całkiem spore. Aby je zaspokoić, powinniśmy jeść ryby i ich przetwory przynajmniej dwa razy w tygodniu. Dotyczy to zwłaszcza dzieci obciążonych rodzinną historią chorób krążenia oraz nadwagą i otyłością, a także kobiet w ciąży. Brytyjskie badanie epidemiologiczne ALSPAC wykazało, że jedzenie ryb i owoców morza przez kobiety w ciąży zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia problemów społecznych i behawioralnych u ich potomstwa*.

* „Lancet” 2007, 369: 578-585. Badaniem objęto ok. 12 tys. kobiet i ich dzieci w wieku od 6 miesięcy do 8 lat.

Źródła:

http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/zasady-zywienia/kwasy-omega-3-wyjatkowy-budulec-naszych-komorek_35586.html

http://pulsmedycyny.pl/2580960,77748,niedobory-kwasow-tluszczowych-omega-3

wróć do listy porad