Sport na „świeżym” powietrzu

Zła jakość powietrza to problem dotyczący nas wszystkich. Szczególnie dotyka jednak osoby, które uprawiają sport na świeżym powietrzu. Czy można temu zaradzić?

Wielu z nas coraz większą wagę przywiązuje do zdrowego stylu życia i decyduje się na aktywne spędzanie wolnego czasu. Jest to postawa jak najbardziej chwalebna, biorąc pod uwagę, że znaczna część osób w wieku produkcyjnym wykonuje pracę biurową. Jak wiadomo, wiąże się to z wielogodzinnym siedzeniem oraz przebywaniem w zamkniętym pomieszczeniu. Nic więc dziwnego, że tęsknimy za aktywnością fizyczną. Niezwykle często po godzinach decydujemy się więc na bieganie.

W teorii wszystko wygląda dobrze: trening na świeżym powietrzu wzmacnia kondycję i korzystnie wpływa na funkcjonowanie całego organizmu. Czyżby? I tutaj właśnie pojawia się problem. Szczególnie w okresie jesienno-zimowym nad miastami unoszą się szkodliwe dla naszego zdrowia gazy i pyły, które nieustannie wdychamy. W takich warunkach aktywność fizyczna na świeżym powietrzu może przynieść zupełnie odwrotny skutek. Czy oznacza to, że powinniśmy zrezygnować z biegania? Oczywiście, że nie!

Świetnym rozwiązaniem jest zastosowanie półmaski filtrującej. Zatrzymuje ona unoszące się w powietrzu pyły (tzw. zawieszone), pozwalając użytkownikowi cieszyć się lepszą jakością powietrza. Czy nadaje się jednak do biegania? Okazuje się, że tak. Dobra maska pozwala na regulację rozmiaru, np. za pomocą rzepów, co sprawia, że nie spada z twarzy podczas ruchu. Dodatkowe zabezpieczenie stanowi aluminiowy zacisk na nos, który umożliwia dokładne dopasowanie półmaski do twarzy. 

Warto również zwrócić uwagę na to, czy nasza półmaska:
    • została wykonana z materiału zapewniającego komfort noszenia (np. z neoprenu) 
    • jest wielokrotnego użytku dzięki wymiennym filtrom
    • ma duże otwory powietrzne, zawory, które sprzyjają komfortowemu oddychaniu 
    • jest produktem przebadanym i certyfikowanym 

Jeśli półmaska spełnia powyższe wymogi, możemy śmiało wyjść na zewnątrz i oddać się ulubionej aktywności. 

wróć do listy porad