Uprawiasz sport? Wspieraj organizm

Najlepszy plan treningowy biegacza, triathlonisty lub osoby uprawiającej inną dyscyplinę sportu nie da oczekiwanych efektów, jeśli nie zostanie wsparty odpowiednią dietą, regeneracją mięśni i dostarczeniem organizmowi składników mineralnych.

Objawy niedoboru magnezu, potasu, wapnia i sodu mogą zniweczyć wielotygodniowy wysiłek włożony w przygotowanie np. do startu w maratonie. Dlatego warto pamiętać o suplementacji składników mineralnych.

W organizmie ludzkim pierwiastki chemiczne występują w postaci makro- i mikroelementów. Wspomagają prawidłową pracę układu mięśniowego i wytwarzanie czerwonych krwinek. Wraz z witaminami dostarczają organizmowi niezbędnej energii. Jednak podczas intensywnego wysiłku składniki mineralne tracimy wraz z potem i moczem. Ich brak może mieć negatywny wpływ na układ mięśniowy oraz ogólną wydolność fizyczną.

Najbardziej charakterystycznym niepożądanym objawem po intensywnym treningu są skurcze mięśni, najczęściej łydek. Świadczą one o niedoborze magnezu, który reguluje metabolizm węglowodanów i tłuszczów podczas pracy mięśni. Brak żelaza wpływa na zmniejszenie wydolności organizmu i spadek energii, szczególnie odczuwalny w sportach wytrzymałościowych. Sód i potas mają niebagatelny wpływ na gospodarkę wodną organizmu, zaś ich brak może prowadzić do jego odwodnienia. Wapń z kolei jest materiałem budulcowym kości, a jego obecność zmniejsza tzw. „zakwaszenie” mięśni po wysiłku.

Dobrze zaplanowany trening to nie tylko intensywny wysiłek, ale również odpowiednia regeneracja wsparta dietą i suplementami. Wśród nich kluczową rolę odgrywa magnez wspomagający funkcjonowanie komórek mięśniowych i przyczyniający się do wzrostu energii całego organizmu. Składniki mineralne i witaminy zwiększają jego wytrzymałość i zdolność do dużego wysiłku, jednak ich poziom warto uzupełnić właściwymi suplementami. Pamiętajmy także o piciu wody, która ułatwia ich wchłanianie. Dopiero wtedy trening będzie można uznać za efektywny.

wróć do listy porad